Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Vloženo 24. 8. 2014
Líbí se mi

Dovolená, na kterou nejvíce vzpomínám

Vloženo 24. 8. 2014
Líbí se mi
Dovolená, na kterou nejvíce vzpomínám

Hudlenka vzpomíná na Holandsko, které ji naprosto učarovalo.

Nebyla jsem v Řecku, na Krétě ani v Římě, byť v Itálii a v Benátkách ano, moje nejkrásnější dovolená proběhla před jedenácti lety v Holandsku.

Přesto, že jsme s mým skoro novomanželem (za pár dní oslavíme 4.leté výročí) projezdili od roku 2010 mnoho krásných míst, kde všude se nám spolu líbilo a máme nafoceny tisíce fotografií, tak stejně nejvíce vzpomínám na svou dovolenou v roce 2003 v Holandsku.

Moje česká kamarádka se tam asi tři roky před tím odstěhovala s manželem za prací. Zařídili si krásný dům a Věruška pak každý rok pozvala někoho z rodiny a ještě navíc některou kamarádku na pobyt. Strávila jsem tam úžasných 12 dní.  Cesta, které jsem se hodně bála, mi utekla velmi rychle.  Z Prahy jsem odjížděla v 17 hodin a ráno v před sedmou na mě Věrka již čekala v Amsterdamu na Amstel Station. Podle jejích pokynů jsem si  v Utrechtu zapnula mobil a od té doby jsme byly spolu ve spojení.

První cesta vedla k nim domů, do Hoofddorpu (cca 27 km od hlavního města),  kde na nás čekal manžel se dvěma malými dětmi. Po pozdravení a předání dárečků manžel odjel na kole do práce do průmyslové zóny a my jsme s kamarádkou rozvezly děti do škol. Malá, které byly právě 4 roky, začala chodit do Montessorischoole, protože v Holandsku začíná povinná školní docházka pro děti ve 4. letech. Starší hošík, kterému bylo 6 let, právě ten rok přestoupil z MS do jiné školy, u nás by šel do 1. třídy. Obě děti uměly jak česky, tak i holandsky. Pilně se s rodiči učily řeč.

Den matky v Amsterdamu, jako asi v celém Holandsku je jiný než u nás. Mámy ráno rozvezou děti do škol, kde vyučování začíná od 9. hodin. Mnohé vozí děti na kole, a to třeba i 2 najednou. Ostatní mají auta. Pokud není rodina majetnější a nemají 2 auta, tak muži dost často chodí pěšky nebo na kolech a ženy mají k dispozici auto. Nejde jen o ranní rozvoz, odpoledne zase svá dítka rozvezou do kroužků. Kamarádky synek chodil na plavání a dcerka na balet.

Pokud děti neměly kroužek, vyzvedly jsme je po škole, vzaly domů na oběd  a potom jezdily na výlety s námi. Hned první den nás Věrka vzala k moři. Sice docela foukal studený vítr, ale kdy já se zase dostanu k moři. Tak jsem se i s jejím synkem vykoupali. Ona s dcerkou čekaly na pláži.

My jsme měly s Věrkou vždy volné dopoledne. Většinou jsme doma ještě před výjezdem do škol poklidily, pustily pračku, připravily oběd  a pak jsme jezdily na výlety. Věrka měla připravený úžasný program, již se zkušenostmi, co se dá za tu dobu (zhruba tří hodinovou) stihnout.

Jedno dopoledne mě například vzala do Schipholu, což je známé amsterdamské letiště, kde jsme sledovaly přílety a odlety letadel. Přiznám se, že v Praze na Ruzyni jsem byla jen 1x v životě - ještě, když jsem pracovala ve škole, tak se sedmáky na školním výletě. A pak za pár let -Schiphol. Úžasné!

Jiný den jsme si vyjely do Aalsmeeru, kde se denně koná burza květin. Zde bych s přehledem vydržela celý den. Pod námi v hale projelo za pár hodin na tisíce květin ve vozíkách, kolem nás seděli v kruhových sálech většinou samí muži s tlačítky v ruce a sluchátky na uších a museli velmi rychle reagovat na dražební nabídky. Co bylo skvělé, nejen, že v pokladně měli Průvodce v českém jazyce, ale i na informačních panelech jsem si mohla pustit vše o burze v češtině. Dále mě v této budově zaujala květinová laboratoř, která byla prosklená a my jsme viděly co je děje uvnitř. Bylo tam několik desítek váz s růžemi a u každé datum, jak dlouho tam růže je a jak dlouho vydrží neuvadat. Prostě skvělé.

Další den mě Věrka vzala do města Den Haag nedaleko Rotterdamu na miniatury Malé Holandsko (Madurodam).  I zde jsme v pokladně dostaly Průvodce  v českém jazyce (dodnes to mám  doma schované).  V roce 2003 byly miniatury v této podobě právě jen právě v Holandsku, dneska jsou již  u nás v Mariánských Lázních v miniparku Bohemia a pokud vím, tak již na více místech naší republiky.

Jiný den jsme jely i s dětmi odpoledne do Zaanse Schans, což je restaurovaná historická vesnice, kde jsme viděly ve skanzenu výrobnu sýrů, známých holandských dřeváků, ale i pověstné holandské mlýny apod. Prostě pravá nefalšovaná nádhera v přímém přenosu.

Jeden večer se Věrka domluvila s manželem, že má přijít včas domů a my jsme vlakem jely do hlavního města, které večer vypadá trochu jinak než za bílého dne.  V rozsvícených výlohách v tzv. Uličce lásky stály lehce oděné ženy a lákaly k sobě sexuchtivé muže. Také večer je v ulicích Amsterdamu více cítit marihuana, Coffe shopy jsou ale otevřené již třeba dopoledne. Zašly jsme na koncert, který se konal na náměstí a obě jsme si asi na tři písničky zatrsaly. Do půlnoci jsme se zase vlakem vrátily a já byla opravdu plná dojmů.

Aby se i moje kamarádka v cizí zemi cítila trochu jako doma, každou sobotu měla v Haarlemu zamluvený a pronajatý stánek, kde prodávala české dřevěné hračky. A tak jsme spolu strávily den v Haarlemu, kde si pamatuji velký krásný kostel, mnoho lidí všech národností a také to, že u vedlejšího stánku jsem nakoupila super osušky s filmovou tématikou, které do dneška všichni používáme. Taková to je kvalita.

V neděli, kdy měl volno i Věrčin manžel, mě oba vzali na výlet do Volendamu, kde panuje rovněž typicky holandská atmosféra. Krásné domy, lidé v krojích, rybářské lodě. Odtud jsme pluli lodí do Markenu. Voda v této části moře není slaná, což jsme si museli ochutnat. Plavba byla krásná, na druhé straně v Markenu jsme si u stánku koupili rybí speciality a já poprvé a naposledy ochutnala kalamáry a překvapilo mne, jak jsou chutné.

V hlavním městě jsme také zašly do Amsterdam Areny, kde měli všechno možné zboží z fotbalového Ajaxu. Navštívily jsme IKEA prodejnu, kde v Čechách jsem v ní nikdy dodnes nebyla.

S Věrkou i dětmi jezdili na malé rodinné farmy, kde se především děti seznamují se zvířátky, což v té době také u nás ještě nebylo běžné.

Obden jsme po rozvozu dětí chodily na trh, kde mě okouzlovalo množství krásných květin, Věrka si tam kromě květin nakupovala zeleninu a ovoce. Také jsme nakupovaly ve speciálních sýrových prodejnách a já se naučila, jaký je rozdíl mezi naším Eidamem a opravdu chutným holandským sýrem.

Za 12 dní v Holandsku mám opravdu hodně zážitků a dodneška velmi ráda vzpomínám a kamarádce nikdy nebudu dost vděčná, že mi umožnila prožít tak úžasnou zážitkovou dovolenou. Poslední den mě odvezla k moři, abych se s ním rozloučila a pak zase na Amstel Station...

Ještě jedna perlička na závěr:

Když jsem přijela do Holandska, vezla jsem těžkou tašku dárků pro své přátele a těšila jsem se, že až pojedu domů, tak bude lehčí. Chyba lávky - jen třeba sýrů jsem vezla skoro 5 kg, a to asi 20 druhů. Chtěla jsem doma dát ochutnat a místo dárků jsem rozdávala kousky sýrů. Pamatuji se, jak se můj táta hádal, že je to jedno, zda naši cihlu nebo holandský sýr, ale sám mi pak volal a uznal velký rozdíl!

Věruško, díky Tobě, nikdy na takovou dovolenou nezapomenu.

P.S. Kamarádka se s rodinou po několika letech vrátila do Čech a zrovna minulý týden jsme si psaly e-mail. Nezapomněla jsem na konci dodat doušku, že stále velmi ráda vzpomínám na právě tuhle dovolenou!

I po jedenácti letech se plna dojmů loučím - Hudlenka

P.S.S. Fotky jsem naskenovala, a tak je nechávám vcelku, v té době jsem ještě neměla digitální fotoaparát...

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Kahomar
Kahomar 20. 11. 2018

Musela to být krása. Čechy jsou krásné, to bez pochyby, ale i cizina stojí za poznání.

hudlenka 20. 11. 2018

je to už více než 15 let, ale stále s láskou vzpomínám na Holandsko

konatovka
konatovka 19. 8. 2015

To jsou velmi krásné vzpomínka.

hudlenka 19. 8. 2015

Děkuji, je to již 12 let a stále na tu dovolenou ráda vzpomínám

sasidlo
sasidlo 7. 6. 2015

Miška optimistka
Miška optimistka 22. 3. 2015

gustawka
gustawka 27. 8. 2014

na všechny mám hezké vzpomínky

ŽENY s.r.o. v číslech

žena na začátku (naše Eva)
rok startujeme v novém
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
3 000
žen v průměru na jedné akci v OC
85 160
registrovaných inspirativních žen
2 922
testovaných produktů
43 290
odeslaných produktů
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.