Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Lenka Vymlátilová
Lenka Vymlátilová
Vloženo 20. 3. 2018
Líbí se mi

Voda – základ života! Kolik je málo a kolik naopak už moc?

Lenka Vymlátilová
Lenka Vymlátilová
Vloženo 20. 3. 2018
Líbí se mi
Voda – základ života! Kolik je málo a kolik naopak už moc?

Voda – základ života! Kolik je málo a kolik naopak už moc?

Ne nadarmo se říká, že voda je základem našeho života. Voda je tekutina, která má v lidském organismu nezastupitelnou funkci a bez které bychom zkrátka nemohli žít.

Voda tvoří zhruba 60 % našeho těla.  Tzn. že člověk, vážící okolo 70 kg má v sobě 40 - 50 litrů vody. I přes toto množství jsme i na malou ztrátu vody velice citliví a její nedostatek je pro organismus daleko nebezpečnější než nedostatek potravin. Zatímco bez jídla přežijeme i měsíce, bez vody sotva několik dní.

K čemu je voda zapotřebí?

  • voda slouží jako prostředí pro chemické reakce probíhající v těle (v těle probíhá přes 100 000 biochemických reakcí, díky kterým dýcháme, buší nám srdce, trávíme jídlo, myslíme, spíme, hýbeme se, dokonce spalujeme tuky a mnoho dalších reakcí)
  • voda přináší do buněk živiny a z buněk naopak odvádí všechny škodlivé látky a nečistoty (transportní médium)
  • voda usnadňuje trávení, napomáhá vstřebávání živin, nezbytná je také pro vylučování
  • voda je nezbytná pro regulaci tělesné teploty a krevního tlaku
  • voda je svým způsobem i stavební látkou, je součástí sliznic umožňující správnou funkci tkání

Co se děje, když máme vody nedostatek?

Již při ztrátě pouhého 1 % tekutin v těle se začnou mobilizovat obranné mechanizmy, při ztrátě 2 % klesá výkonnost a ztráta 5–10 % může vést až k oběhovému a metabolickému selhání. Absolutní nedostatek tekutin je po několika dnech neslučitelný se životem, smrtelný může být pokles vody v těle o 20 %.

Nedostatek tekutin v těle označujeme jako dehydrataci. Nejčastěji je způsobena prostým nedostatkem vody nebo nedostatkem vody a sodíku. Mezi skupiny nejvíce ohrožené nedostatkem tekutin patří děti a staří lidé.

Stádia dehydratace a její negativní projevy

Dehydratace

Ztráta tělesných
tekutin v kg
(osoba vážící 70 kg)

Projevy

1 %

0,7

Zvýšená tělesná teplota, únava

3 %

2,1

Zhoršená výkonnost, únava, nižší soustředěnost

5 %

3,5

Křeče, třes, nevolnost, rychlý tep, 20-30% zhoršení výkonu

6-10 %

4,2-7

Problém s trávením, vyčerpání, závratě, bolesti hlavy, sucho v ústech, únava

Více než 10 %

Více než 7

Halucinace, žádný pot a moč, nateklý jazyk, vysoká tělesná teplota, vratká chůze

 

Kolik bychom toho měli vypít?

Potřeba tekutin je individuální a závisí na mnoha faktorech, jako je věk, zdravotní stav, tělesná aktivita, okolní prostředí (počasí, teplota, vlhkost) a také složení jídelníčku. Každý si proto musí najít své optimální množství tekutin. Zde zmíníme jen obecné zásady.

Pro dospělého se uvádí doporučený příjem tekutin přibližně 35 ml/1 kg tělesné hmotnosti/1 den. Příjem tekutin je nutné zvýšit například při nadměrném pocení, zvýšené tělesné námaze, dlouhodobém pobytu v horkém prostředí nebo průjmu.

pití vody

Denně vyloučíme za běžné situace přibližně 2,5 litru vody - močí (1200–1500 ml), stolicí (100–150 ml), potem a dýcháním (1000 ml). Tyto ztráty musíme doplňovat. 

Za normálních okolností by měl tedy zdravý člověk přijmout denně cca 2–3 litry vody, přičemž kolem 1 litru přijme v potravinách (kolik vody jaké potraviny obsahují, se můžete dočíst v tomto článku)  a 1,5–2 litry pak zbývá na nápoje, určitý podíl vody se vytvoří také v rámci metabolizmu (20–300 ml).

Tekutiny bychom měli dodávat tělu průběžně, po celý den, ne až ve chvíli, kdy cítíme pocit žízně.

Žízeň se totiž objevuje až v okamžiku 1 – 2% dehydratace. Dobrým pomocníkem je barva moči. Ta by měla být velmi světlá a nemá být cítit silně močovinou (tmavá, koncentrovaná moč poukazuje na nedostatečný pitný režim).

Všeho s mírou

Ani v případě tekutin neplatí, že čím více, tím lépe.

Pokud se více potíme, sportujeme nebo pracujeme v horku, ztráty tekutin i potřeba jejich doplnění se sice může v horizontu několika hodin měřit na litry, ale prolévat se bezděčně vodou, zejména vodou čistou, může být až nebezpečné. Když ztrácíme s vodou i minerální látky, nadměrný příjem čisté vody nám může spíše ublížit než pomoci.

A co byste měli pít? To se dočtete ZDE.

Článek je součástí projektu Výzva 52, kterou v tomto roce pro Vás připravuje společnost STOB CZ. Pojďme společně a postupně měnit každý týden své pohybové a stravovací návyky!

Na závěr mrkněte na krátké video o pitném režimu, které natočila kolegyně Kristýna.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.

ŽENY s.r.o. v číslech

3 000
žen v průměru na jedné akci v OC
2 922
testovaných produktů
86 971
registrovaných inspirativních žen
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.