Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Lenka Vymlátilová
Lenka Vymlátilová
Vloženo 20. 3. 2018
Líbí se mi

Voda – základ života! Kolik je málo a kolik naopak už moc?

Lenka Vymlátilová
Lenka Vymlátilová
Vloženo 20. 3. 2018
Líbí se mi
Voda – základ života! Kolik je málo a kolik naopak už moc?

Voda – základ života! Kolik je málo a kolik naopak už moc?

Ne nadarmo se říká, že voda je základem našeho života. Voda je tekutina, která má v lidském organismu nezastupitelnou funkci a bez které bychom zkrátka nemohli žít.

Voda tvoří zhruba 60 % našeho těla.  Tzn. že člověk, vážící okolo 70 kg má v sobě 40 - 50 litrů vody. I přes toto množství jsme i na malou ztrátu vody velice citliví a její nedostatek je pro organismus daleko nebezpečnější než nedostatek potravin. Zatímco bez jídla přežijeme i měsíce, bez vody sotva několik dní.

K čemu je voda zapotřebí?

  • voda slouží jako prostředí pro chemické reakce probíhající v těle (v těle probíhá přes 100 000 biochemických reakcí, díky kterým dýcháme, buší nám srdce, trávíme jídlo, myslíme, spíme, hýbeme se, dokonce spalujeme tuky a mnoho dalších reakcí)
  • voda přináší do buněk živiny a z buněk naopak odvádí všechny škodlivé látky a nečistoty (transportní médium)
  • voda usnadňuje trávení, napomáhá vstřebávání živin, nezbytná je také pro vylučování
  • voda je nezbytná pro regulaci tělesné teploty a krevního tlaku
  • voda je svým způsobem i stavební látkou, je součástí sliznic umožňující správnou funkci tkání

Co se děje, když máme vody nedostatek?

Již při ztrátě pouhého 1 % tekutin v těle se začnou mobilizovat obranné mechanizmy, při ztrátě 2 % klesá výkonnost a ztráta 5–10 % může vést až k oběhovému a metabolickému selhání. Absolutní nedostatek tekutin je po několika dnech neslučitelný se životem, smrtelný může být pokles vody v těle o 20 %.

Nedostatek tekutin v těle označujeme jako dehydrataci. Nejčastěji je způsobena prostým nedostatkem vody nebo nedostatkem vody a sodíku. Mezi skupiny nejvíce ohrožené nedostatkem tekutin patří děti a staří lidé.

Stádia dehydratace a její negativní projevy

Dehydratace

Ztráta tělesných
tekutin v kg
(osoba vážící 70 kg)

Projevy

1 %

0,7

Zvýšená tělesná teplota, únava

3 %

2,1

Zhoršená výkonnost, únava, nižší soustředěnost

5 %

3,5

Křeče, třes, nevolnost, rychlý tep, 20-30% zhoršení výkonu

6-10 %

4,2-7

Problém s trávením, vyčerpání, závratě, bolesti hlavy, sucho v ústech, únava

Více než 10 %

Více než 7

Halucinace, žádný pot a moč, nateklý jazyk, vysoká tělesná teplota, vratká chůze

 

Kolik bychom toho měli vypít?

Potřeba tekutin je individuální a závisí na mnoha faktorech, jako je věk, zdravotní stav, tělesná aktivita, okolní prostředí (počasí, teplota, vlhkost) a také složení jídelníčku. Každý si proto musí najít své optimální množství tekutin. Zde zmíníme jen obecné zásady.

Pro dospělého se uvádí doporučený příjem tekutin přibližně 35 ml/1 kg tělesné hmotnosti/1 den. Příjem tekutin je nutné zvýšit například při nadměrném pocení, zvýšené tělesné námaze, dlouhodobém pobytu v horkém prostředí nebo průjmu.

pití vody

Denně vyloučíme za běžné situace přibližně 2,5 litru vody - močí (1200–1500 ml), stolicí (100–150 ml), potem a dýcháním (1000 ml). Tyto ztráty musíme doplňovat. 

Za normálních okolností by měl tedy zdravý člověk přijmout denně cca 2–3 litry vody, přičemž kolem 1 litru přijme v potravinách (kolik vody jaké potraviny obsahují, se můžete dočíst v tomto článku)  a 1,5–2 litry pak zbývá na nápoje, určitý podíl vody se vytvoří také v rámci metabolizmu (20–300 ml).

Tekutiny bychom měli dodávat tělu průběžně, po celý den, ne až ve chvíli, kdy cítíme pocit žízně.

Žízeň se totiž objevuje až v okamžiku 1 – 2% dehydratace. Dobrým pomocníkem je barva moči. Ta by měla být velmi světlá a nemá být cítit silně močovinou (tmavá, koncentrovaná moč poukazuje na nedostatečný pitný režim).

Všeho s mírou

Ani v případě tekutin neplatí, že čím více, tím lépe.

Pokud se více potíme, sportujeme nebo pracujeme v horku, ztráty tekutin i potřeba jejich doplnění se sice může v horizontu několika hodin měřit na litry, ale prolévat se bezděčně vodou, zejména vodou čistou, může být až nebezpečné. Když ztrácíme s vodou i minerální látky, nadměrný příjem čisté vody nám může spíše ublížit než pomoci.

A co byste měli pít? To se dočtete ZDE.

Článek je součástí projektu Výzva 52, kterou v tomto roce pro Vás připravuje společnost STOB CZ. Pojďme společně a postupně měnit každý týden své pohybové a stravovací návyky!

Na závěr mrkněte na krátké video o pitném režimu, které natočila kolegyně Kristýna.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Tvořilka97
Tvořilka97 22. 2. 2018

Jsem ráda, že piju dostatečně

Odpovědět
avatar
Zdeňa Slimáčková 22. 2. 2018

Odpovědět
hašlerka1
hašlerka1 21. 2. 2018

Odpovědět
Lenka Vymlátilová
Lenka Vymlátilová 21. 2. 2018

jen místo vína tu vodu, že..

sipeji
sipeji 20. 2. 2018

velmi užitečný článek, lidé si neuvědomují jak moc je pitný režim důležitý.

Odpovědět
Jana7
Jana7 20. 2. 2018

s pitím mám problémy

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
10
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
3 000
žen v průměru na jedné akci v OC
84 959
registrovaných inspirativních žen
2 922
testovaných produktů
43 290
odeslaných produktů
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.