
Dítě se nemění podle svíček na dortu. Ale podle toho, že se přestane neustále tak vrtět a vrtošit. Z vrtocha se začne stávat opravdová lidská bytůstka. A to díky dvěma věcem. Začíná spolupracovat a touží dělat radost z více jak poloviny svého času. A vy přestanete mít pocit, že je tak nezvladatelné. Dítě SPĚJE a DOSPĚJE k tomu, že vám chce dělat radost, chce tak VAŠI LÁSKU. Učí se o ni žádat. Neumí to vždy 100%, ale učí se to. Buďte trpěliví a laskaví.
Začíná dětství
Miminko se mění a batolí a zraje a vyrůstá. Ale ne jako larva v motýla před očima. Ale jinak – nenápadně a mysticky. Ale už ho nemusíme přenášet a bát se o něj. Prošlo v pořádku všemi nástrahami ostrých rohů stolů, kaluží, přechodů i schodů. Už může samo jít ven či zůstat v pokoji. Už není novorozeně, kojenec, ani batole, ale dítě a začíná mu dětství. Je snazší s ním vyjít a mít ho rád. Chce dělat radost, neutíká a nedělá naschvály. Chce pomoci. Chce sdílet. Chce poznávat. Chce rozkvétat.
Činnost je nadevše
Jako batole už mluví a zdokonaluje se. Ale hra je hra. Činnost je zábava. A bude s námi mluvit skrz své dělání. A i se svým okolím. Dá ránu lopatkou a hned zatahá za vlasy. Nebude tak vysvětlovat jako my dospěláci. Ono činí. Nelíbí = činím = kousnu. Nelíbí = činím = tahám za vlasy. Batole nechce nic vysvětlovat. Ihned chce vzít a něco nám ukázat. Dítě předškolního věku už takové není. Komunikace se více podobá nám dospělým. Ale pozor není ještě dospělá!
Pláč a vztek ustupují
Reakce pláčem a vztekem byla několikaletá. Nevymizí hned, ale postupně. Ale je normální, že předškoláček je ještě velmi citlivý na své emoce a reaguje na ně pláčem či vztekem, protože je ještě neumí jinak zvládnout. Neumí si s nimi ještě poradit. Ale ustupuje to, protože umí už dobře myslet a používat řeč.
Řeč prolomila bariéru
Je to nástroj, jak si sdělovat, prožívat, chápat, poznávat. Předškoláček už jej ovládá velmi dobře a tak opět dělá velký skok k velké osobnosti. Naslouchá, vypráví, přidává se k naší řeči. Pomalu se z něj stává předprvňáček, který si už uspořádává svůj svět.
Podle čeho a jak si ho uspořádává, se budeme zabývat v dalším článku, kde si řekneme více o tom, jak používá paměť, jak rozumí slibům, jak nás vidí, s kým se identifikuje (s vámi ), proč začíná být nesobecké a další věci.
Vše je řešitelnésrdečně a s úctouAnna Lukešováa (s) mějte se
Místo, kde můžeš psát a diskutovat
Ano
zrovna mi velmi pomalu začíná dítko (3 roky) "dospívat", tak snad už si budeme víc reozumět a já přestanu mít pocit, že jsem neschopná při výchově
musíme si rozumět