Líbí se mi

Jak jsem se zcvokla aneb jak se žije asistentům pedagoga

Líbí se mi
Jak jsem se zcvokla aneb jak se žije asistentům pedagoga

Jak jsem se zcvokla aneb jak se žije asistentům pedagoga

Konec prázdnin a začátek školního roku znamená nový začátek i pro mě. Je tomu tak už třetím rokem, od doby, kdy jsem naprosto změnila své profesní zaměření a z kancelářské krysy se stala asistentka pedagoga...

Mnozí říkají, že jsem cvok

Ne, nemám více peněz. Ani méně nervů. Spíš naopak... Ale konečně dělám práci, která mě baví, i přes spoustu problémů, které přináší. Chtěla bych tady malinko přiblížit naši práci těm, kteří mají dojem, že asistent je k ničemu. Zbytečně vyhozené peníze za hloupé nebo nevychované děti, které bychom měli raději šoupnout někam do specky nebo do ústavu....

Tak za prvé... asistent pedagoga, přestože je většinou přidělen k jednomu žáčkovi, je ve třídě především proto, aby pomáhal pedagogovi. Aby byl takovým pomocníkem všem žáčkům, kteří potřebují poradit. Aby vyslechl. Aby ukázal. Aby dohlédl. Aby zkontroloval. Aby pochválil... Možná se to jeví jako zbytečnost, ale ve třídě, kde je často i třicet dětí, je to vážně potřeba.

Za druhé... To, že je většinou přídělen ke konkretnímu žákovi, neznamená, že s ním sedí celý den v lavici, radí mu anebo dělá práci za něho...Smyslem je, aby ho správně usměrnil, namotivoval tak, aby zadaný úkol zvládl a mezitím se věnuje ostatním žáčkům, kteří to potřebují. Věřte, že mít celý den na starosti dítko např.s ADHD, je docela fuška.

Správný asistent podle mě nesmí mít předsudky, musí být trpělivý, empatický a hlavně musí mít děti opravdu rád a chtít jim pomoct, jinak to nefunguje.

Bohužel v praxi se setkávám s tím, že školy nás asistenty ještě využívají tzv. „na zaplácnutí“ různých funkcí, které by měl vykonávat někdo jiný... Máme málo učitelů? Nevadí, asistenti nám to zdarma odsuplují...Chybí nám na pár hodin vychovatelka? Nevadí, šoupnem k dětem asistentku. Alespoň nebudeme muset připlácet učitelům za přesčasy, vychovatelům za práci.

A vůbec, na asistenty sice dostáváme od státu plat v 8.plat.třídě, ale co kdybychom ji snížili na sedmou a zbytek si můžeme rozdělit na odměny. Vždyť to nikdo nekontroluje. /běžná praxe/

Učitelé mají při plném úvazku 22 hodin přímé práce s žáky. Asistent, aby dosáhl plný úvazek, musí mít hodin přímé práce 36. Jelikož je tohoto počtu hodin těžké dosáhnout, /např. na druhém stupni jsou děti ve škole max.32 hodin/ pohybují se úvazky většinou od 0,5 do 0,75. To dělá max.plat od cca 10 do cca 16 000 hrubého. Asistenti také na rozdíl od učitelů většinou nedostávají žádné odměny.

 Takže, jak vidíte, tuhle práci musí fakt dělat jedině cvok

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
avatar
Milena Peterikova 8. 11. 2018

Dovolte, abych se vyjádřila z úplně jiné pozice. Vse je velmi individualni, stejne jako přístup k této praci rozloučila jsem se záhy s asistenty, kteří jen seděli nebo je to proste nebavilo nebo dokonce po prvnim odpracovanem dnů tvrdili, jak to dela učitel špatně. Všech našich 16asistentu pracuje opravdu tvrdé: deti s inkontinenci, autiste, na vozíku , středně težké cintezke mentální postiženi. Radi supliji, coz je legitimní, pokud to neni pravidelně, protoze se naučí. Protoze ve třídě je třeba ať 13 žáků (a dlouho byla třída bez AP tedy asistenta pedagoga) obstarávají SPOLU s učitelem vse od vyučování po hygienu. Ve třídě neni poznat kdo je učitel a kdo AP. Pokud jim chci dat cely úvazek, i kdyz maji třeba 30 hidin, musim vzít z rozpočtu na ostatní ped pracovníky odměny dostávají velmi slušně

odpovědět
avatar
Milena Peterikova 8. 11. 2018

A příplatky maji podle kritérií mnohdy vyšší nez učitele. Vesměs maji smlouvu na dobu neurčitou. Naopak ukončí-li AP , musim okamžitě vracet peníze a ti kolegové, kterise bez nej musi obejít , nemají nárok na zadňou kompenzaci. Ma dlouhodobá zkušenost rika, ze vzdělaní, tedy kurzy nehrají tak velkou roli, jde o empatii, chuť, spolupráci nejméně v dvoučlenném týmu, odbornost se da doplnit. Kontroly asistentů, tedy jejich mzdových prostředku, vykaznictvi, kódu a doporučení jsou ty nejpřísnější, jaké jsem za své dlouhé působení ve vedeni skoly zažila. Nepreju nikomu . Snad na závěr: klobouk dolu před mými 16/asistenty. Neodchazeji, nereptaji, jsou tymovi, a své deti s tim nejproblematičtějším postižením berou takové jaké jsou, s trpělivosti, pochopením a láskou. Jsme speciální skola, pokud jsem dobre pochopila zaznělo v příspěvku něčí jako aby nemuseli žáci jít pryč ze základem. Pokud ma kdokoli zájem, nase skola je mu otevřená (Plzen). Vždycky je dobre videt věc z obou stran

avatar
Vera Markova 30. 10. 2018

Dobrý den, první věc, která mě zaujala je představa, že pedagog bere peníze za úvazek 22 hodin. Je to běžná představa, že jakmile děti skončí, učitelka má volno a jde domů... Připadá mi nefér, že to píše i člověk, který možná trochu nahlédl pod pokličku. Učím jazyk a odpoledne se věnuji přípravám hodin na další den a opravování testů a písemek. Kolik času stráví asistent přípravou na hodiny? Nemylím to jako nějaký rýpanec, ale opravdu by mě to zajímalo, protože mi připadá, že tu srovnáváte ohodnocení. Já tedy opravdu nemohu vplout do třídy a začít přemýšlet o tom, co budeme dělat a že bych si šla teprve nakopírovat materiály, atd... S asistenty zatím zkušenost nemám, ale má kamarádka pracuje ve speciální škole a to vzdělání, pomůcky, počet žáků ve třídě a podobně.... to jen asistent nenahradí. Souhlasím plně, že pokud má žák fyzický handicap či ADHD není problém je zařadit do ZŠ. Co se týká mentálního postižení, to vidím jinak. Nevím, proč se rovnou straší ústavem, když jsou tu i vynikající speciální školy s pedagogy vysokoškolsky vzdělanými. Já za sebe mohu říci, že se svým vzděláním nemohu poskytnout mentálně postiženému dítěti dostatečnou péči a pomůcky a to ani za asistence dobrého asistenta.

odpovědět
avatar

tak jsem to samozřejmě nemyslela...omlouvám se, jestli se Vás to nějak dotklo, je mi jasné, že učitel má daleko více práce i přípravy a velice obdivuji všechny učitele...Jen je nešťastné, jak je to celé s asistenty nastavené...8 až 10000 hrubého při polovičním úvazku...Na plný se v podstatě nedosáhne, protože činí 36 hodin přímé práce, a to je opravdu těžké mít, když ani na 2.stupni nejsou žáci 36 hodin. ..JInak souhlasím s Vámi, že děti s mentál. postižením by měli být ve spec.školách, kde mají pomůcky i vyškolené pedagogy..)..Hezký den!

avatar
Asuka 6. 10. 2018

moje zkušenost z konkrétní školy: na škole pracují asistenti, kteří mají výuční list nemají ani maturitu, jsou to lidé, kteří nikde nikdy nepracovali, nemají tedy žádné pracovní zkušenosti, natož s dětmi. Mají představu, že ve školství budou dostávat peníze za nic a budou sedět za stolem a koukat do mobilu, vařit si kafíčko a chodit kouřit. Vztah k dětem nulový. Zájem o tuto práci nulový. Co se týče vzdělání, abych to dokončila - pouze kurz od Úřadu práce. Osobnostní předpoklady těchto osob nulové - empatie 0, snaha pomoci 0 a vůbec celkově zvednout zadek a jít něco dělat 0. Děti jsou jim absolutně ukradené. Plat 18 000 hrubého za 6 hodin práce. Asistenta hodnotím jako přítěž pedagoga (což je paradox toho proč asistent ve školách vůbec byl zaveden). Nehledě na fakt, že hlavní zodpovědnost za svěřené dítě (které potřebuje asistenta) má hlavní pedagog nikoli asistent. Navíc pedagog není placený za to, aby řídil asistenta a říkal mu co má dělat a motivoval ho, aby vůbec pracoval. Asistent má usnadnit práci pedagogovi s přiděleným dítětem popř. dětmi, kteří mají nějaké potíže - ať už mentální nebo fyzické a plně se jim věnovat, zajistit pro ně vše potřebné. Co se týká využívání asistentů, s tímto nemám zkušenost jako vy - spíše naopak pedagogové musí dělat ještě práci za asistenta - jinak by svěřené děti byly naprostro bezprizorní. Asistenti jsou natolik nepoužitelní, že je nelze ani nijak jinak využít. Hlavní problém zde je především v tom, že škola nějaké asistenty potřebuje, nicméně je jich nedostatek (na inzerát se přihlásili ředitelce jen 2) a tudíž byla nucena je zaměstnat. Teď je otázka, jestli by si pedagog nepomohl spíše tím, že bude na třídě sám a dostane za to odměnu nebo nějaký příplatek. Ukončím to tím, že z mého hlediska je nejdůležitější konkrétní osoba asistenta - pak souhlasím s tím, že to má smysl.

odpovědět
avatar

Dobrý den, děkuji za Vás příspěvek, který bohužel vypovídá stále o tom samém...Vše je špatně nastavené ...Asistent by určitě měl mít minimálně maturitu a ideálně ped.vzdělání..Jenže na zkrácený úvazek za 10 až 16 hrubého to nikdo vzdělaný dělat nebude....Překvapilo mě, že píšete "asistent má 18 hrubého za 6 hodin práce"...Pokud dotyčný AP, o nichž tu píšete, nemá ani maturitu, je placen v 6.platové třídě, což určitě není 18 hrubého..Já sama momentálně pracuji na úvazek 0,75, což znamená 30 hodin práce. Mám chlapce s dost těžkou poruchou chování, jsem s ním celé dopoledne ve třídě a ještě v družině a je to mazec...Beru 16000 hrubého a to jen proto, že už mám nějakou praxi..Pokud bych byla bez praxe, beru max. 14 hrubého... Souhlasím s Vámi s tím, že asistenti, o kterých mluvíte, nemají ve škole co dělat a jsou tam opravdu spíše na obtíž...Ale celé je to bohužel o tom, jak je to nastavené. Většina AP na prvním stupni pracuje jen na půl úvazku..A který vzdělaný člověk to půjde dělat, když by jako učitel měl za stejný počet hodin úvazek plný a také zcela jiný plat??...Jedině snad učitelky v důchodu, pokud na to budou mít ještě nervy...Takže to celé vede k tomu, že to dělají jen zoufalci, kteří nic jiného nesehnali, a jsou ve škole jen na obtíž....No a nebo nadšenci - cvoci jako jsem já ..)))

avatar
Clairest 28. 9. 2018

Zajímavé. Já letos nastoupila na pajdák, tak uvidíme, jak to nakonec dopadne.

odpovědět
avatar
Renata Petříčková 28. 9. 2018

Děkuji za tento článek. Je to smutný obraz a rozhodně by se nad tímhle měl někdo zamyslet!

odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
9
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
67 919
registrovaných inspirativních žen
2 887
testovaných produktů
108 807
vložených hodnocení