Román Měsíční tygr vypráví příběh Claudie Hamptonové, teď už staré a umírající ženy, která ve svých myšlenkách sepisuje nejen dějiny světa, kdy fakta míchá s fikcí a mýty s důkazy, ale rovněž historii svou…
Claudiin příběh je silně ovlivněný historickými i osobními milníky, ať už to byla ztráta otce v první světové válce, či ztráta životní lásky v té druhé. V profesním životě si vybudovala pevné místo jako úspěšná válečná zpravodajka. Působila v Káhiře i Západní poušti. Stala se popularizátorkou historie v době, kdy těmto profesím dominovali zcela výhradně muži. V osobním životě však tápe, není spokojená zejména se vztahem, který má se svou dcerou Lisy, kterou nepříliš uspokojivě vychovala, protože nebyla schopna dát jí potřebnou mateřskou lásku. Vzpomínky ve své hlavě třídí a pomyslně píše v nemocnici, kde umírá na rakovinu střev. Vrací i do dob svého mládí a dospívání, které prožila po boku svého bratra Gordona, kterého zbožňovala víc než je zdrávo.
Vlastní pocit z četby: Pocity z knihy mám velice rozpolcené. Byl to pro mě učiněný čtenářský oříšek, těžká četba s poměrně složitou konstrukcí děje: střídání přítomnosti s minulostí, chaotické a komplikované vztahy s ostatními aktéry příběhu. Autorka za tento román získala v roce 1987 prestižní ocenění Golden Man Booker – za nejlepší román osmdesátých let.
Technické poznámky: Kniha byla vydána v roce 2019 nakladatelstvím Host. Celkem má 256 stran. Autorkou je Penelope Lively. Z anglického originálu přeložila Zora Freiová. ISBN 978-80-7577-789-8.