Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

avatar
Kateřina Kateřina
Vloženo 14. 5. 2020
Líbí se mi

Proč jíst mrkev?

avatar
Kateřina Kateřina
Vloženo 14. 5. 2020
Líbí se mi
Proč jíst mrkev?

Proč jíst mrkev?

1. Mrkev snižuje cholesterol

Bylo dokázáno výzkumem, že konzumace karotky snižuje krevní cholesterol. U sledovaných osob, které pravidelně snídaly syrovou karotku (200 g), došlo ke snížení hodnot až o 11 procent. To je velmi významné pro zdraví srdce, protože právě vysoký cholesterol je jedním z rizikových faktorů vzniku srdečních onemocnění.

2. Syrová mrkev 

Zácpy provokují vznik hemoroidů a mohou stát u vzniku rakoviny střeva. Buněčné stěny mrkve jsou tuhé a nerozpustná mrkvová vláknina silně omezuje možnost vzniku zácpy. Na druhou stranu dobře povařené mrkvové pyré dokáže zastavit i úporný silný průjem a léčí střevní katary.

3. Mrkev pro oči i imunitu

Mrkev je bohatá na betakaroten, prekurzor vitamínu A, který vyživuje sítnici. Podílí se tak na kvalitním vnímání zrakového vjemu na sítnici. Pomáhá rovněž při šerosleposti, někdy označované jako „kuřecí slepota“ – neschopnosti oka přizpůsobit se šeru nebo tmě, přestože denní vidění je ostré. Už dříve vědecký výzkum marylandského National Eye Institutu potvrdil, že některé druhy potravin pomáhají chránit oči. Preventivně působí takové, které obsahují velké množství antioxidantů – především betakarotenu, vitamínu C, vitamínu E, luteinu a zinku. Vysoký obsah betakarotenu v mrkvi také snižuje riziko vzniku šedého zákalu a makulární degenerace, k níž někdy dochází vlivem stárnutí oka.

Obsah stopového prvku selenu má velký význam pro lidskou imunitu. Už lidoví léčitelé kdysi doporučovali mrkvovou šťávu slabým neduživým dětem, které často onemocněly, dětem nekojeným a rekonvalescentům. Posílení celkové odolnosti bylo jedním z důvodů, proč na mrkev nedali dopustit, ačkoli o selenu nebo vitamínu C neměli tenkrát ani potuchy.

Zařaďte mrkev do vašeho jídelníčku, neuděláte chybu. Foto: istock.com

4. Mrkev zpevňuje kosti

V mrkvi je obsažen vitamín K1, který má velký význam nejen pro správnou srážlivost krve, ale také zdravý metabolismus kostí i cévních stěn. Podporuje mineralizaci kostí a brání vzniku osteoporózy. Zpevnění kostí bylo dalším důvodem sympatií lidové medicíny k oranžové zelenině.

5. Mrkev snižuje riziko vzniku srdečních onemocnění

A to nejen už vzpomínaným příznivým působením na hladinu cholesterolu v krvi. Mrkev obsahuje karotenoidy alfa a beta karoten a také lutein. Ty mají velmi silný antioxidační účinek, to znamená, že brání poškozování buněk volnými radikály. Chrání organismus před chorobami srdce a brání kardiovaskulárním komplikacím.

6. Mrkev snižuje riziko rozvoje rakoviny

Mrkev obsahuje pektin, který na sebe dokáže vázat až osmdesát procent těžkých kovů z prostředí. Chrání tak organismus před intoxikací některými rakovinotvornými látkami. Už v roce 1986 došli v jedné ze svých studií němečtí vědci k závěru, že mrkev snižuje riziko vzniku rakoviny slinivky břišní. Stejný účinek mají při pravidelné konzumaci také citrusy. Počátkem osmdesátých let byl na Kalifornské univerzitě v Bethesdě podniknut rozsáhlý výzkum vlivu betakarotenu na rakovinu plic. Celých devatenáct let zkoumal doktor Richard Shekelle dva tisíce mužů s tímto onemocněním a na závěr jednoznačně doporučil karotkovou dietu. Výzkum naznačuje, že betakaroten má vliv i na pozdní stadia nemoci. Bývalí kuřáci by měli jíst karotku pravidelně. Studie ukazují příznivý vliv betakarotenu na snížení výskytu rakoviny hrtanu, jícnu, prostaty, močového měchýře a dělohy. Vláknina, jíž je v mrkvi dostatek, je prevencí rakoviny tlustého střeva. Předmětem výzkumu je v mrkvi rovněž obsažený bioaktivní polyacetylen C 17 a jeho omezující vliv na riziko vzniku leukémie. Doporučit lze samozřejmě nejen pravidelnou konzumaci karotky nebo šťávy z ní, ale i jiné zeleniny bohaté na betakaroten.

7. Mrkev pomáhá hubnout

Vláknina v mrkvi pomáhá zrychlit metabolismus a zároveň dodává pocit sytosti. Kromě uvedených prospěšných látek mrkev obsahuje bílkoviny a tuky a asi 6 procent sacharidů. Z devadesáti procent ji tvoří voda. Je proto velmi málo kalorická, ve 100 gramech mrkve dostáváte pouze 125 kJ. Říká se, že kalorická hodnota mrkve je záporná, protože k jejímu strávení vydá tělo více energie, než z ní získá. Některé diety jsou na mrkvi jako na hlavní složce založeny. Nejčastěji nabízejí mrkvovou polévku, mrkvový salát a čerstvou mrkvovou šťávu. Za den by měl člověk při této dietě zkonzumovat asi 400 g mrkve, ať už čerstvé, nebo tepelné zpracované.

8. S mrkví i na Alzheimera

Tým amerických vědců vedený doktorkou Francine Grodstein z bostonské nemocnice Brigham and Women’s Hospital zveřejnil v roce 2007 výsledky své studie vlivu betakarotenu na riziko ztráty paměti a vzniku demence v časopise Archives of Internal Medicine. Šlo o první klinický výzkum, který ukázal, jak chránit paměť, dokud je člověk zdravý. Výzkum byl rozsáhlý a dlouhodobý – zkoumal více než 6 tisíc osob po dobu osmnácti let. Doktorka Grodstein zdůraznila, že k dosažení účinku musí být užívání betakarotenu dlouhodobé.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Jankkas
Jankkas 18. 5. 2020

Odpovědět
lemur
lemur 15. 5. 2020

Miluji mrkev.

Odpovědět
Kahomar
Kahomar 14. 5. 2020

mrkev mám ráda dušenou a pak čerstvou ve formě mrkvového salátu

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 14. 5. 2020

Mrkev mám ráda, syrovou i vařenou, dušenou...

Odpovědět
avatar
Kateřina Kateřina 14. 5. 2020

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
90 265
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.