Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Alina
Alina
Vloženo 13. 7. 2020
Líbí se mi

Proč existovalo tak málo významných umělkyň?

Alina
Alina
Vloženo 13. 7. 2020
Líbí se mi
Proč existovalo tak málo významných umělkyň?

Proč existovalo tak málo významných umělkyň?

Žena jako model a múza

Minule jsme mluvili o tom, že ženám bylo ztěžováno studium na uměleckých školách, že neměly stejné podmínky pro svůj rozvoj a uměleckou práci jako muži. Zmiňovali jsem se, že ženám byla dlouho odepřena kresba a malba podle živého modelu, a proto se nemohly pustit do některých žánrů, jako je třeba malba historická, která platila za tu nejzásadnější. Pojďte se se mnou znovu vydat na cestu za ženami minulých staletí. Za ženami odvážnými, které se nebály vzít svůj osud do vlastních rukou. Pojďme se podívat na ženy s uměleckými ambicemi, které se nespokojily s tím, malovat a kreslit jen ve svém volném čase.

Pokud nebylo ženám dovoleno kreslit a malovat nahá těla, paradoxně se směly svlékat a stát modelem. Mužský svět tento rozpor vysvětloval dvěma kategoriemi: „ženskými“ a „dámami“. Ženské pocházely z nižších společenských vrstev, jednalo se v podstatě o spotřební zboží. Dámy byly mecenášky, návštěvnice ateliéru, dívky z lepších rodin, tedy i adeptky na sňatek. Konstelace oblečený muž a nahá žena navíc odpovídala tehdejšímu vnímání mužů jako jednajícího subjektu a žen jako objektů vydaných muži na pospas. Jen muž mohl být podle tehdejšího přesvědčení tvůrčí. Žena umělkyně oproti tomu mohla pouze imitovat nebo pracovat „jako její muž“.

V Paříži konce 19. století existoval na Montmartru, na Place Pigalle, trh s modelkami. Roku 1884 mělo žít v Paříži na 671 žen a dívek, které se živily jako modely malířů, sochařů či fotografů. Ví se také, že jen 130 z nich bylo víc než dvacet jedna let, ostatním něco mezi šestnácti a dvacíti lety. Stát modelem však nebyla práce na plný úvazek, jednalo se o přivýdělek. Mezi modely byly herečky, modistky, květinářky nebo šičky. Rekrutovaly se převážně z nižších středních vrstev. Ceny za model nebyly pevně stanovené, záleželo na poptávce a nabídce, potřebě a solvenci malíře či zákazníků z akademie a dalších uměleckých škol. Z těchto zemitých selek, pradlen a šiček pak malíři „vyráběli“ své něžné víly a nymfy, obdobně jako to dokáže dnešní photoshop. Nadcházející malíři těmito modely často opovrhovali, patřily totiž do kategorie „ženských“.

S připuštěním žen na akademie vyvstal pro mužské studenty problém. Tyto ženy se nedaly zařadit ani mezi ženské, ani mezi dámy. Navíc se mužští kolegové cítili ohroženi, když ženy začaly v rámci studia podávat stejné výkony jako oni sami a vymanily se ze své role modelu nebo múzy. Nadcházející umělkyně se ocitly pod palbou různých dalších předsudků, které měly co do činění s jejich pohlavím. Přetrvávalo klišé, že žena – malířka je ošklivá a duševně sterilní, vzdává se své ženskosti a stává se „mužskou“.

Vznikla také zvláštní kategorie „ženského umění“, která umění žen vyčleňovala z umění „pravého“, čímž bylo umění mužů. Zejména ve Francii pak „mužská“ umělecká kritika často směšovala dílo a ženu-umělkyni. Hodnotícími východisky byly šarm, grácie, jemnost a elegance, jak díla, tak ale i umělkyně.

Závěrem můžeme říct, že umělecká tvorba žen byla na konci devatenáctého a na počátku dvacátého století marginalizována a hodnocení „ženského“ umění bylo prodchnuto mnoha stereotypy odvíjejícími se od biologických determinantů. Role ženy byla redukována především na roli manželky a matky a vzdělávání žen a dívek bylo omezováno i na institucionální úrovni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Maruš11
Maruš11 30. 7. 2020

Odpovědět
Kahomar
Kahomar 27. 7. 2020

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 25. 7. 2020

Odpovědět
lemur
lemur 25. 7. 2020

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
97 364
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.