Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

avatar
Dívčí spolek
Vloženo 28. 2. 2019
Líbí se mi

Peer program Dívčího spolku

avatar
Dívčí spolek
Vloženo 28. 2. 2019
Líbí se mi
Peer program Dívčího spolku

Peer program Dívčího spolku

„Každý druhý uživatel internetu se stal obětí počítačové kriminality. To znamená, že každý druhý z nás...” počítá Bára žáky v lavici. Začíná přednáška o bezpečném chování na internetu, kterou společně s dalšími lektory pravidelně prezentujeme na základních školách.

Preventivní peer program pro 1. i 2. stupeň základních škol (se zaměřením na kybernetickou bezpečnost a kyberšikanu) lektorujeme a koordinujeme my, studenti Smíchovské střední průmyslové školy. Od září do prosince roku 2018 jsme obešli přes 25 základních škol, uskutečnili přes 100 přednášek a oslovili přes 2 000 žáků základních škol v Praze a okolí.

Díky tomu, že jsme vrstevníci (anglicky „peer“) žáků, dokáží se s námi lépe ztotožnit a poměrně snadno nabyté dovednosti a postoje uplatnit v praxi. Principem peer programů je aktivní zapojení vrstevníků s cílem formovat jejich postoje a účinně ovlivňovat jejich rizikové chování. Jde o nejúčinnější programy v rámci všeobecné prevence, jak potvrzuje např. studie Assoc. Prof. Roberta Bergeret-Drownse, Ph.D. (děkan univerzity v New Yorku).

První dojmy Šárky Pražákové, lektorky přednášky kyberšikana a sexting: „Když za mnou přišla předsedkyně spolku Diana Burdová s tím, jestli se chci zapojit do tohoto Peer programu, byla jsem lehce skeptická. Míchaly se ve mně pocity, jestli to zvládnu, jestli dokážu dětem předat všechny důležité informace, jak vůbec prezentaci zpracovat. Čím déle jsem pracovala, tím více jsem se do tématu ponořovala a nacházela nové zajímavé informace. I po několika měsíčním lektorování stále na prezentaci pracuji. Vylepšuji její obsah, svůj projev a komunikaci s žáky. Díky Peer programu jsem našla něco, co mě skutečně baví a naplňuje.“

Téma kybernetické bezpečnosti je nám blízké, protože Smíchovská střední průmyslová škola jako jedna ze dvou škol v ČR, získala akreditaci MŠMT k výuce tohoto inovativního oboru. Žáci na základních školách často nevědí, co dělat, když se rozšíří jejich intimní snímek po sociálních sítích. Neví, za kým jít a na koho se obrátit. Nechtějí se ještě více ztrapnit před kamarády, nechtějí, aby se rodiče zlobili, bojí se řešit kyberšikanu, a tak raději neřeší vůbec nic. Ukazujeme dětem (hlavně pomocí skutečných příběhů) jaké následky může nést jejich neuvážené jednání na internetu. Ať už jde o zveřejňování osobních údajů, fotografií a videí nebo o vyjadřovaní se v komentářích pod libovolným příspěvkem na sociálních sítích. Ze začátku nám nepřišlo vhodné přednášet tuto prezentaci na prvním stupni. Zdálo se zbytečné vyprávět malým dětem o něčem, s čím se zatím nemohou setkat. Ovšem psycholožka pražské základní škole se nám svěřila, že problémy se sextingem řešili se žáky už v páté třídě a s kyberšikanou, bohužel, ještě dříve. Začali jsme ihned lektorovat žáky už od třetích tříd.

Témata přednášek:

  1. Kybernetická bezpečnost (4. – 9. třídy, 45 min.)
    • Odborným garantem přednášky je doc. JUDr. Jan Kolouch, Ph. D., specialista v oboru kyberkriminality, profesor ČVUT Praha, Policejní akademie ČR.
  2. Kyberšikana a sexting (3. – 9. třídy, 45 min.)
    • Odborným garantem přednášky je Martin Kožíšek, manažer pro bezpečnost na internetu ve společnosti Seznam.cz, autor knihy Bezpečně na internetu.
  3. Genderová volba povolání (7. – 9. třídy, 45 min.)
    • Odbornou garantkou přednášky je JUDr. Lucie Zachariášová, implementace Vládní strategie pro rovnost žen a mužů v ČR, Úřad vlády ČR.

Reference Ing. Ivany Žáčkové, metodičky ICT na FZŠ Barrandov II.: „Žáci více komunikovali, nestyděli se, ptali se i odpovídali na otázky. Byla jsem velmi překvapena, že se nenašel nikdo, kdo by práci studentek narušoval.“ 
 
Reference Věry Vaňkové, metodičky prevence na ZŠ Mendíků: „Lektorky zaujaly nejenom svými odbornými znalostmi, ale i praktickými zkušenostmi a postřehy. Pohotově reagovaly na často rádoby vtipné dotazy a živě s žáky diskutovaly.“

Reakce žáků ze Základní školy Školní v Praze na přednášku Kyberšikana a sexting:
„Tato přednáška byla pro mě velice zajímavá, naučná a nová, jelikož jsem takové věci nikdy neslyšel (kromě kyberšikany) a pojmy, které zazněli, byli pro mě také novinkou. Slečna byla velice přívětivá a všechno nám dopodrobna vysvětlila. Moc děkuju paní lektorce, protože prezentace se mi velice líbila a bavila mě.“ Honza M., 9.A

„Hodně informací jsem už před přednáškou věděla, ale jedna věc, co mě překvapila, byl dosah nahé fotky jedné holčiny z příběhu, který lektorka vyprávěla. Jinak na přednášce bylo hezké právě to, jak měla slečna hodně příkladů lidí ze svého života. Za mě tedy přednáška byla poučná i pro ty, co už něco vědí.“ Hanka B., 9.A

„Líbilo se mi to, protože lektorka byla sympatická a hodná. Bylo vidět, že o tématu hodně ví a také bylo pěkné, jak měla připravené osobní  zkušenosti a příběhy, které se staly dětem stejně starým, jako jsme my.“ Eliška M., 9.A

Reference doc. JUDr. Jana Koloucha, Ph. D., garanta přednášky Kybernetická bezpečnost:
„Přednáška lektorek z Dívčího spolku Smíchovské střední průmyslové školy je kromě kybernetické bezpečnosti zaměřena i na problematiku kybernetických útoků a bezpečného chování online. Jejich vystoupení je na odborné úrovni, ale zároveň zůstává poutavé a srozumitelné. Lektorky vytváří výborné interaktivní prostředí a vtáhnou žáky do výkladu. Osobně chci podpořit další podobné vydařené preventivní programy, neboť jen skutečně účinná prevence může výrazně snížit dopad kybernetických útoků.“


Diana Burdová,

předsedkyně Dívčího spolku – Smíchovská střední průmyslová škola

dianaburdova@divcispolek.cz

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
janinkad
janinkad 28. 2. 2019

Jedinečný program-skvělé

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

2 922
testovaných produktů
86 522
registrovaných inspirativních žen
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.