Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Nejčastější chyby na pohovoru, díky kterým práci nakonec nezískáte

Jana Bártíková
Jana Bártíková
Vloženo 21. 11. 2015
Líbí se mi
Nejčastější chyby na pohovoru, díky kterým práci nakonec nezískáte

Nejčastější chyby na pohovoru, díky kterým práci nakonec nezískáte

Byli jste už na desítkách pohovorů, ale stále nemáte práci. Pokaždé, když pozici, o kterou jste bojovali, získá jiný kandidát, říkáte si, že to stejně nebylo pro vás to pravé nebo že ta správná příležitost ještě přijde. Ano, je to možné. Ale třeba se podívat pravdě do očí. Asi děláte něco špatně...

Před tím, než se necháte odmítnout dalším zaměstnavatelem, podívejte se, jestli neděláte některou z častých chyb. I zdánlivé maličkosti vás mohou připravit o skvělou příležitost.

1. Nejste na pohovor SKUTEČNĚ připraveni

Příprava = 50% úspěchu.
Jak vypadá nejčastěji běžná „příprava“ na pohovor? Kandidát se podívá na webové stránky společnosti, zapamatuje si pár údajů, jako je vlastník, rok založení, sídlo. Pak se podívá, kam vlastně na pohovor jde. Možná, že si ještě připraví s sebou jednu kopii svého životopisu, do které krátce nahlédne.
Připravujete se podobně? Potom asi za sebou nemáte moc vyhraných pohovorů, je to tak?

Obecné informace nestačí. Vaše příprava musí jít do hloubky. Zjistěte si co nejvíc informací o zaměstnavateli, o jeho podnikání, výrobcích, službách...o lidech, zejména o těch, se kterými se na pohovoru potkáte, o pozici, o kterou se ucházíte...
Pak budete připraveni promyslet si svoji strategii a zacílit svoji prezentaci na pohovoru.

2. Nemáte promyšlenou strategii

Většina kandidátů nemá připravenou vůbec žádnou strategii, jak chtějí na pohovoru uspět. Co chtějí prezentovat a proč. Co chtějí, aby se o nich zaměstnavatel dozvěděl. Někteří ani nevědí, proč vlastně chtějí dělat tuhle práci.  Neznají svoji vnitřní motivaci. Prostě to jen přišli zkusit…
Potom přijdou na pohovor a jenom odpovídají na to, na co jsou tázáni. Poskytují jen stručné informace, opakují často jen to, co bylo v životopise.

Promyslete si, co chcete, aby se o vás na pohovoru dozvěděli. Jaké vaše zkušenosti, dovednosti, schopnosti chcete prezentovat a proč. Co tím chcete docílit?

3. Neprodáváte sebe a svoji hodnotu

Ano, je to o prodeji... zaměstnavatel je zákazník, kterému vy kandidát prodáváte svoji hodnotu. Jste tedy zároveň obchodníkem i produktem...
Vím, že pro někoho je obtížné tuto myšlenku přijmout. Ale čím dříve tohle pochopíte a přijmete, tím rychleji získáte novou práci.

Proto na pohovoru prodávejte - mluvte o svých úspěších, výsledcích, o svém přínosu...

4. Odpovídáte stručně, vyhýbáte se otázkám nebo naopak zahlcujete informacemi

To je v podstatě důsledek nedostatečné přípravy a chybějící strategie. Nevíte, co říct, některými otázkami se cítíte být zaskočeni... Nebo naopak zahrnujete pohovorujícího informacemi, které nepotřebuje.
Díky tomu se zaměstnavatel od vás nedozví informace podle kterých může posoudit váš přínos pro tým a firmu na dané pozici. A tak dá přednost jinému kandidátovi, který třeba nemá takové předpoklady, jako vy, ale prezentoval se lépe.

Proto se opravdu pořádně připravte a promyslete si svoji strategii (viz první dva body v tomto článku)

5. Neptáte se

Bez ohledu na to, kolik informací o zaměstnavateli a pozici už máte, mějte vždy připraveny otázky. Když přijde na "Máte nějaké otázky?", vždy se zeptejte. ALE POZOR! Neptejte se bez účelně jen proto, že vám radím se ptát! Mějte své otázky promyšlené, ptejte se na to, co vás opravdu zajímá, co vám pomůže!

Pokud se na nic nezeptáte, může to být vnímáno, jako že nemáte o práci dostatečný zájem...

6. Mluvíte špatně o svém předchozím zaměstnavateli

Bez ohledu na váš pohled na ukončení vaší spolupráce s předchozím zaměstnavatelem, nikdy ho nepomlouvejte. Vzbuzuje to obavy, že stejně se budete chovat i v případě stávajícího zaměstnavatele.

Připravte si pravdivou, ale neutrální odpověď na otázku "Proč jste odešel (odešla) z předchozího zaměstnání?"

7. Neříkáte pravdu

Tohle je asi to nejhorší, co byste mohli udělat - přibarvovat si skutečnost, lhát. Nepravdivé informace mohou vás k vaší okamžité diskvalifikaci nebo později k ukončení pracovního poměru.

 

Uvedené chyby a nedostatky jsou velmi časté a zcela zbytečně připravují kandidáty o zajímavé pracovní příležitosti. Mějte to na paměti, až dostane další pozvání na pohovor.

Hezký den!
Jana Bártíková
Průvodce na cestě k dobré práci

P.S. Vyhněte se všem chybám a získejte konečně práci. Pomohu vám připravit se na pohovor, vytvořit si strategii a vyzkoušet si pohovor nanečisto. Tady >>>>>

 

Přečtěte si také První pohovor ve firmě zaměstnavatele

 

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Jankkas
Jankkas 1. 7. 2020

Odpovědět
Maruš11
Maruš11 5. 4. 2020

dobré vědět

Odpovědět
Amanda
Amanda 23. 11. 2015

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 22. 11. 2015

dobré rady - díky

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
99 282
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.