Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

avatar
Kateřina Šlimarová
Vloženo 17. 9. 2020
Líbí se mi

Meditace pro začátečníky krok po kroku

avatar
Kateřina Šlimarová
Vloženo 17. 9. 2020
Líbí se mi
Meditace pro začátečníky krok po kroku

Meditace pro začátečníky krok po kroku

Vedená meditace pro úplné začátečníky

Pokud vám nevadí angličtina, tak všem okolo vždy doporučuju aplikaci Headspace. Můžete si ji stáhnout do telefonu a prvních 10 meditací máte zdarma. Meditace jsou vždy velmi krátké - většinou okolo 10-15 minut, takže žádné výmluvy, že není čas. Na Headspace je úžasné to, že se jedná o meditaci vedenou, která je pro začátečníky, kteří mají s klasickou meditací a obecně nicneděláním problém, ideální. Přiznám se, že i já po Headspace sáhnu docela často, vlastně teď v 90 procentech případů. Je to zkrátka příjemnější.

Zaměřte se na dech

Pokud neholdujete angličtině nebo se chcete do meditace vrhnout sami a po hlavě, je nejjednodušší soustředit se v meditaci na dech. Dnes vám prozradím jednoduchou meditační techniku, kterou sama ráda používám a která je vhodná i pro naprosté začátečníky.

 

Meditační technika, kterou zvládne každý

Je důležité si uvědomit, že v meditaci se snažíme zůstat teď a tady, což znamená, že se nesnažíme odbíhat k tomu, co budeme mít k večeři, co bychom měli nakoupit nebo co ošklivého nám řekl kolega v práci. Ne vždy (a vlastně skoro nikdy) to je tak jednoduché, a proto se vrhneme v meditaci na počítání dechu. Ne ale jen tak ledajaké. Náš mozek totiž není hloupý a v pohodě zvládne počítat a přemýšlet nad něčím jiným. To ale jen v případě, kdy se jedná o pořadí číslic, na které je zvyklý, tedy od jedničky dál.

Při této technice proto budete počítat nádechy a výdechy od jedničky do desítky, ale po desítce bude vždy následovat zase jednička. Bude to vypadat takto:

  1. nádech
  2. výdech
  3. nádech
  4. výdech
  5. nádech
  6. výdech
  7. nádech
  8. výdech
  9. nádech
  10. výdech

A další nádech opět s číslem jedna. Dost možná se na začátku přistihnete, že po desítce jedete dál (jedenáct, dvanáct), to je znamení, že je vaše mysl jinde, a na vás je ji zase přivést zpátky.

Jak a kdy meditaci provádět?

Meditace může mít mnoho podob, můžete meditovat v pohybu, vsedě, vleže, se zavřenýma či otevřenýma očima. Pro tuto techniku zvolíme pohodlnou pozici vsedě (většinou je to se zkříženýma nohama, pod hýždě si klidně dejte polštář nebo srolovanou deku) a se zavřenýma očima. Dlaně můžete mít složené v klíně, položené na stehnech, cokoliv vám vyhovuje.

Nemít velké oči

Je důležité začít pomalu. Pět až patnáct minut denně naprosto stačí. Nastavte si budík (s příjemným zvukem) nebo si můžete stáhnout aplikaci Enso, kterou používám já - z meditace vás probudí zvuk gongu - je bohužel jen pro iPhone. Existují ale určitě i další.

Jakmile budete pohodlně sedět, budík nastavený, pusťte se do toho. Kdykoliv si uvědomíte, že mysl zaplula jinam, vraťte ji jemně zase zpátky k dechu. Nezlobte se na sebe, promlouvejte k sobě stejně jako k dítěti, u kterého chcete, aby se něco nového naučilo.

Pravidelnost

Nezáleží na tom, zda meditujete ráno, v pracovní době, nebo večer před spaním. Důležitá je ale pravidelnost. Vytvořte si z vaší meditace každodenní rituál, jen tak se z toho stane něco, u čeho vydržíte.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Maruš11
Maruš11 19. 9. 2020

super, tělo i mysl se hezky uvolní

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 17. 9. 2020

zajímavé, díky

Odpovědět
Kahomar
Kahomar 17. 9. 2020

dobře popsáno i pro naprosté laiky

Odpovědět
avatar
Kateřina Šlimarová 17. 9. 2020

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
92 434
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.