image

Recenze knihy Lykke: tajemství nejšťastnějších lidí na světě

Autorem knihy Lykke je Meik Wiking, prezident Institutu pro výzkum štěstí v dánské Kodani. Je také autorem světového bestselleru Hygge: prostě šťastný způsob života. Náplň jeho práce v institutu je zkoumat příčiny a důsledky lidského štěstí a usilovat tak o zlepšování kvality života lidí po celém světě. Má za úkol stanovit, pochopit a vytvářet štěstí jako takové. Zkoumá globální vývoj v oblasti životní spokojenosti. Ať jsme obyvatele jakéhokoliv státu, ať jsme se narodili na různých kontinentech a vyrůstali v odlišných kulturách, míříme svorně ke stejnému majáku, a sice ke štěstí! Jeho rodná země Dánsko je organizací OSN pravidelně vyhlašována jako velmoc štěstí. Jedná se oficiálně o nejšťastnější zemi na naší planetě. Čím to je? O tom se dočteme v knize.

Faktory, které ovlivňují pocit štěstí jsou: pospolitost, sounáležitost, společenská podpora a přátelství (popisuje klady dánského společného bydlení bofællesskab), dále jsou to peníze (je možné si koupit za peníze pocit štěstí?), zdraví (fyzické i duševní), svoboda (možnost svobodně rozhodovat o svém životě), důvěra a laskavost. Podle těchto faktorů rozdělil Wiking svou knihu do jednotlivých kapitol a vysvětluje, proč tyto skutečnosti ovlivňují naši pohodu. Zároveň však upozorňuje, že štěstí neovlivňují jen dobrá politická opatření, která nám naše rodná země, nebo země, ve které žijeme, nabízí. Stejně důležitým faktorem, který ovlivňuje náš pocit blaha je i způsob chování a náš pohled na život jako takový.

Jak měřit štěstí? Lze pocity kvantifikovat? Pocit štěstí je přeci tolik subjektivní. Ale to je i stres, úzkost a deprese. A přece se těmto pocitům věnuje velká pozornost. V první řadě je důležité rozlišit afektivní a kognitivní pocit štěstí, tedy stav štěstí v aktuálním okamžiku a celkový stav štěstí, jak jsme spokojeni se svým životem celkově.

Kniha Lykke vás vezme na výlet, na honbu za pokladem. Vydáte se s ní hledat štěstí, naučí vás nacházet dobro, které v našem světě podle Wikinga je, a pomůže vám jej vynést na světlo. V dnešní době poutají pozornost spíše všelijaké konflikty a katastrofy než pozitivní skutečnosti. Ukazovat na šedé nebe a temná mračna je tak snadné. Pojďme se však zaměřit na to krásné a podělit se o to s ostatními. „Svět je přeci hezkým místem a stojí za to o něj bojovat.“

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
avatar