Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

SimonaBodláková
SimonaBodláková
Vloženo 23. 1. 2016
Líbí se mi

10 kroků k otevřenějšímu firemnímu prostředí

SimonaBodláková
SimonaBodláková
Vloženo 23. 1. 2016
Líbí se mi
10 kroků k otevřenějšímu firemnímu prostředí

10 kroků k otevřenějšímu firemnímu prostředí

Ať už jste řadoví zaměstnanci, šéfové nebo podnikatelé zaměstnávající lidi, máte svůj díl odpovědnosti na tom, jaké prostředí na svém pracovišti máte. Je dokázané, že v otevřenější, svobodnější firmě se lidem pracuje mnohem lépe a jsou kreativnější než v prostředí svázaném pravidly, strachem a pomluvami.

Pokud chcete dosáhnout změny, začněte u sebe. Nemusíte být zrovna šéf, abyste přispěli k otevřenější firmení kultuře.

Toto je 10 základních pravidel užitečných při vytváření otevřené firemní kultury. Třeba Vás budou inspirovat ke změnám ve vaší firmě:

1.    Příklady táhnou
Pokud chcete otevřenou společnost začněte u sebe. Dávejte svým chováním příklad ostatním. Naučte se naslouchat, sdílet  a komunikovat otevřeně. Vyvarujte se pomluvám. Říkejte svůj názor a buďte proaktivní.

2.    Určete společné hodnoty a komunikujte vizi  
Víte vy osobně, kam jdete a víte, kam kráčí vaše firma? Jednoznačně i malá firma musí vědět, co dělá, jak to dělá a kde chce být zítra a za pět let. Vědět by to měli nejen manažeři firmy, ale i řadoví zaměstnanci. Zajímejte se o to, kam vaše firma směřuje a jak k tomu můžete přispět. Zjistěte nakolik jsou vaše osobní hodnoty v souladu s těmi firemními. Pokud je mezi nimi příliš velký rozpor, pak to může vést k vaší frustraci a nespokojenosti. 

3.     Firemní hodnoty jako kritérium při náboru
Máte-li definované firemní hodnoty, měly by být jedním z kritérií při hledání nových talentů do firmy. Dovednosti se dají doplnit, ale lidské hodnoty se již v dospělosti tak snadno měnit nedají. Pokud se v nich zásadně rozcházíte, nebude to zpravidla dobře fungovat.

4.     Podporujte odpovědnost
Vyvarujte se mikromanažování. Nechte vaše zaměstnance, aby měli odpovědnost za svoje pracovní oblasti. Ve chvíli, kdy mikromanažujete, odebíráte lidem zodpovědnost a vyjadřujete jim nedůvěru. Rychleji si také zvyknou na to, že odpovědnost nesete vy a vy se pod její tíhou jednou svalíte.

5.     Buďte velkorysí k chybám
Chybuje někdy každý. Důležité je, zda chyby opakuje nebo se z nich učí. Učte se ze svých chyb a netrestejte se za ně. Buďte velkorysí i k chybám vašich šéfů a podřízených. Pokud se z chyb  lidé učí, je to to nejlepší školení, jaké jim můžete dopřát. Aby měly chyby svůj pozitivní význam, je třeba, aby po nich následovala zpětná vazba a jasné kroky, jak jim příště předejít.

6.     Otevřenost a upřímnost se nosí
Umění dávat a přijímat zpětnou vazbu je základní předpoklad pro otevřenou a rozvíjející se společnost. Naučte se nejdříve sami dávat a přijímat zpětnou vazbu a přineste tento zvyk i do vaší firmy. Uvidíte, jak rychle se vaši kolegové začnou  zlepšovat a jak motivovaní budou při své práci. Nezapomeňte ale, že zpětná vazba musí být, popisná, věcná a musí být míněna jako prostředek k rozvoji ne jako útok na člověka.

7.    Motivujte a podporujte
Ivo Toman tvrdí, že vnější motivace smrdí. Vnitřní motivace je bezezporu silnější a mocnější než ta vnější. Ocenění dobrého výkonu a podpora kolegů, kteří dělají více, než se po nich žádá dává příklad ostatním a může přispět i k podpoře jejich vnitřní motivace. Co to je vnitřní motivace? Například, když máte chuť do práce bez ohledu na benefity a odměny. Žene vás vlastní touha uspět, zabezpečit rodinu atd. Tuto motivaci můžete podpořit například koučinkem nebo jinými rozvojovými metodami. Vnější motivace jsou benefity, peníze nebo i strach z vyhazovu.

8.     Komunikujte
Komunikujte úspěchy i neúspěchy. Komunikujte změny. Nezapomeňte, že není nic horšího než nejistota. Ta vytváří doměnky a ty potom strach a ten demotivaci. Je mnohem lepší komunikovat přímo a hned. Vysvětlit věci včas, i když možná nejsou úplně kompletní. Předejdete mnoha nepříjemnostem.

9. Nabídněte flexibilitu
Že malá firma nemůže nabídnout tolik benefitů, jako ta velká? Ceněným benefitem, který moc nestojí je  flexibilita. Lidé ocení pružnou pracovní dobu, delší pauzu na oběd, sick days, home office, možnost zkrácených úvazků, dny dovolené navíc, možnost dalšího vzdělávání. Jsou to benefity, které moc nestojí a zvýší vaši atraktivitu na trhu práce.

10.     Zbavte se záškodníků 
Máte v týmu negativní lidi, lidské upíry, kteří berou vytvářením konfliktů ostatním energii a čas? Nestojí to za to. Přikročte k nepopulárnímu řešení, za které budete v dlouhodobějším horizontu odměněni. (A hlavně: mějte jasno v tom, jestli vy nejste záškodníkem sama!)

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Jankkas
Jankkas 30. 6. 2020

Odpovědět
Maruš11
Maruš11 4. 4. 2020

Každá práce je jiná, naštěstí mám fajn práci.

Odpovědět
Tamara
Tamara 24. 1. 2016

Já měla obrovské štěstí na firmu, ve které pracuji. Den s příjemnými lidmi v pohodovém prostředí je pomalu více, než si můžu přát. Pružná pracovní doba, možnost home office, jazykové kurzy,skvělé vztahy. prostě se do práce těším.Dobře se mi tak pracuje.

Odpovědět
SimonaBodláková
SimonaBodláková 24. 1. 2016

A můžu být zvědavá a zaptat se, jak se ta firma jmenuje? Pomáhám firmám zavádět svobodnu a volnější pravidla do praxe a konkrétní příklady jsou vždycky fajn. Děkuju!

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
93 782
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.