Baťův kanál – největší umělý tok v České republice

Baťův kanál byl vybudován ve 30. letech 20. století jako první část

splavnění Moravy a jejího napojení na Dunaj.

V minulosti kanál sloužil k dopravě lignitu z Ratíškovických dolů,

které vlastnila firma Baťa do otrokovické elektrárny.

Baťův kanál mezi Otrokovicemi a Sudoměřicemi je využíván pro lodní přepravu.

Jeho splavná délka je v současnosti přibližně 60 km, šířka 12 m a hloubka 1,5 m.

Rozdíl výšek na této vodní cestě (18,6 m) vyrovnává 13 zdymadel (plavebních komor),

hladinu udržuje 13 jezů. Na vodní cestě je postaveno na 50 mostů.

Plavební kanál je částečně veden po řece Moravě a částečně vykopaným umělým

korytem, které se od řeky odděluje ve Spytihněvi a znovu se připojuje

ve Starém Městě.

Tato historická vodní cesta byla původně určená k dopravě lignitu z Ratíškovic

 do otrokovické elektrárny. Tento úsek je dlouhý 50 km, z čehož 26 km

vede korytem řeky Moravy a zbytek umělým průplavem.

Myšlenka regulace řeky Moravy se zrodila již kolem roku 1927.

Ihned zaujala velkoprůmyslníka Tomáše Baťu, který byl hnacím motorem

v rozvoji průmyslu v celém kraji. O pět let později bohužel Tomáš Baťa

tragicky zemřel. Jeho nástupce, Jan Antonín  Baťa, se však odvážného nápadu

nezalekl a pokračoval v plánu vybudování kanálu. 

Hudlenka 

(zdroj: https://www.kudyznudy.cz/ceska-nej/dopravni/batuv-kanal)

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account