Testujeme, blogujeme a sdílíme recenze.
vložila 16.5.2016

Jarní jídelníček osvěžte zelenými výhonky a klíčky. Pijte čerstvé šťávy

Lehce stravitelná jídla, větší podíl zeleniny, čerstvé klíčky, kyselá a přirozeně sladká chuť potravin, méně tuku a soli a dostatek vhodných tekutin. Takové složení jídelníčku v jarním období vás posílí a zbytečně nezatíží vaše trávení. Budete se cítit svěží a vyhnete se únavě.

Rozmary počasí ovlivňují i naše chutě a potřeby a je dobré těmto signálům těla naslouchat. Pokud venku převládá spíše chladno a větrno, dávejte přednost tepelně zpracovaným potravinám. Nejvhodnější úprava jídla je na jaře šetrné vaření, dušení a napařování. Polévkou tedy rozhodně nic nezkazíte, právě naopak. 

Syrovou zeleninu a ovoce zařazujte do svého jídelníčku postupně a úměrně se zvyšujícími se teplotami venku. Mají totiž ochlazující efekt, což by pocítili především zimomřiví lidé. Jarní zeleninu, zelené výhonky a byliny je vhodné přidávat do jídel v době, kdy je příroda sama nabízí. Ideální je proto čerstvá sezónní strava z našeho pásma.

Zařaďte hojně i luštěniny a také celé obiloviny, nejlépe v podobě teplých kaší, nákypů a rizot. Obiloviny tělo nejen čistí a harmonizují, ale dokonce uspokojí i vaši chuť na sladké. Začnete-li ráno teplou obilnou kaší, „mlsná“ už vás nejspíš honit nebude. Připravte si kaši ovesnou, jáhlovou, či pohankovou. V teplejších dnech pak můžete obilné vločky, oříšky, semínka a ovoce přidávat i do kvalitních živých jogurtů. Do jídel využívejte i rýži, ječmen, ječné kroupy, pšenici, bulgur, špaldu, žito, či quinou. Těžké živočišné bílkoviny nahraďte raději luštěninami, tofu, tempehem nebo rybami.

Příroda na talíři i ve sklenici

Zeleniny by v jarním jídelníčku mělo být opravdu hodně. A to ve všech podobách, v hlavních jídlech, polévkách, přílohách, salátech i v čerstvých šťávách. Dopřejte si tepelně upravenou brokolici, kapustu, zelí, špenát, mangold, kedlubnu, rebarboru, květák i cibuli. Vynikající na posílení imunity je i nakládaná zeleninapickles. Kyselá chuť k jaru patří, podporuje činnost jater.

S teplejším počasím zvyšujte i podíl syrové zeleniny a talíř si zpestřete třeba listovým salátem, čínským zelím, rukolou, čekankou, polníčkem či ředkvičkami. Na dochucení se hodí petržel, pažitka i řeřicha. Zelené výhonky si můžete vypěstovat i doma. Uřízněte vršek mrkve, cibule, či petržele, vložte ho do vody a za několik dní vyroste zelená nať, kterou můžete pokrájet a přidávat k pokrmům.

Využívejte často i divoké bylinky, které v sobě ukrývají velkou sílu a stačí jich do jídel či nápojů přidat i menší množství. Pampelišky, sedmikrásky, kopřivy, jitrocel, podběl, či medvědí česnek můžete přidat do polévek, do špenátu, karbanátků, nádivek, omelet nebo je čerstvé a pokrájené nasypat na namazaný chléb a do salátů.

Pijte čistou vodu, čerstvé šťávy a bylinkové čaje

Dostatek tekutin nám pomůže k co nejlepší očistě organismu a zároveň usnadní i důkladné vstřebávání živin, které nám dodají potřebnou energii. Nejlepší službu v pitném režimu udělá čistá neperlivá a neslazená voda, do které můžete přidat kapku citronu. K nastartování dne je prospěšná i teplá voda s citronem nebo nápoj z mladého ječmene, který se na lačno do 20 minut vstřebá a rychle doplní živiny do těla.

Odšťavňujte čerstvé ovoce a zeleninu a dopřejte si v hojném množství i lahodné zeleninové a ovocné šťávy, které vás očistí i posílí. Na domácí fresh se výborně hodí jablka, hrušky, mrkev, řepa, celer, špenát, petržel, zelené výhonky, doplnit můžete i lžičku zeleného ječmene. Vhodné kombinace už jsou na vás. Připravit si můžete čisté šťávy z odšťavňovače i hutnější smoothie v mixéru s prospěšnou vlákninou. Co nejvíce si však užívejte vše zelené. Chlorofyl obsažený v zelených rostlinách podporuje krevní oběh, zažívání, funkci střev a navíc má i hojivé účinky.

Při očistě, na uklidnění i na posílení imunity pomohou i vhodně zvolené bylinkové čaje, které by doma nikdy neměly chybět. Dobrou službu udělá v jarním období čaj meduňkový, mátový, šípkový nebo slézový.  Výborný je i banča fermentovaný čaj, který napomáhá trávení a alkalizuje krev.

Klíčky a osení jsou plné energie

Klíčky jsou výborným zdrojem vitamínů a minerálů, semínka, obiloviny i luštěniny můžete tedy nechat také naklíčit. Vhodné jsou v každém ročním období, pomáhají k regeneraci organismu, šetřit s nimi tedy nemusíte. Naklíčenou čočku, hrách, vojtěšku, slunečnici, zelený hrášek, cizrnu, fazole mungo, či adzuki můžete přidávat do salátů nebo jako oblohu k vařeným jídlům. Vašemu zdraví prospěje alespoň lžíce klíčků k teplému jídlu či v salátu denně.

Naklíčenou pšenice či ječmen můžete také nechat dorůst na zhruba 10 až 15 centimetrů. Z tohoto osení plné čerstvé energie pak můžete připravit třeba šťávy, přidávat je do zeleninových nápojů, nebo je pokrájejte na posyp k hlavním jídlům i na chléb s tvarohem či pomazánkou. Mají silné očistné a hojivé účinky a při pravidelné konzumaci mohou významně pozitivně ovlivnit i váš zdravotní stav.

Využívejte tedy čerstvých darů přírody právě teď, kdy jsou nejsilnější.

 

Potraviny vhodné do jarního jídelníčku:

Oves, pšenice, špalda, rýže, kuskus, sója, nakládaná zelenina (pickles), naklíčené obilí a luštěniny, zelené výhonky, čerstvé bylinky, zelené saláty, listová zelenina, ředkvičky, kedlubny, brokolice, kyselejší ovoce (jablka, višně), zakysané mléčné výrobky, mátový, meduňkový, šípkový a slézový čaj

 

A jak vypadá váš jarní jídelníček?

Využíváte rády čerstvé potraviny a bylinky?

 

Zajímáte se o jídlo, tradice a zdravý životní styl? Inspiraci najdete i zde:

Polévka vás postaví na nohy a pomůže i při hubnutí

Zelený drink vám dodá energii

Potřebujete očistit tělo a posílit imunitu? Zelené potraviny podpoří i vaši léčbu a regeneraci

Babí léto - doba zrání, sklizně a nových výzev. Vychutnejte si dary přírody!

Pár kilo navíc? Trochu přibrat na podzim a zimu nevadí, hlídejte si ale míru

Jak zůstat fit i v sychravém počasí?

Cítíte zimu a chlad? Syrové ovoce a zeleninu na podzim vyměňte za tepelně zpracované 

Na podzim očistěte tělo, mysl a vykliďte skříně

Nezapomeňte si domů přinést barborku. Na Vánoce vás potěší bohatstvím květů

Tipy na dárky, které nebudou ležet ve skříni bez užitku. Darujte zdraví a zážitky

Užijte si adventní Krakov plný dobrého jídla a tradic. Město králů na řece Visle vás uchvátí

10 důvodů, proč mít doma kokosový olej. Pečuje o vaše zdraví i krásu

Spirulina vás posílí, podpoří trávení a pomůže i při hubnutí

Zimní jídelníček by měl zahřát. Užijte si kaše, polévky, luštěniny, ryby i kvašenou zeleninu 

Cítíte po zimě únavu a přepadají vás deprese? Zatočte se stresem!

Jak zdokonalit zážitky z velikonočního stolování? K jídlu zvolte i lahodné víno

Dopřejte si jarní očistnou kúru. Čerstvé ovocné a zeleninové šťávy vám dodají energii

České děti trpí kazivostí zubů více, než jinde v Evropě. Prevence by tento trend zvrátila

Po ledových mužích se konečně vystěhujeme ven. Pranostiky ale nepodceňujme 

 

 

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také
Místo, kde můžeš psát a diskutovat (15)
Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
23.3.2017
pomalu začínám
21.3.2017
Dobry typ
21.3.2017
zdravá strava - taky zkouším
21.3.2017
Snad tak jednou budeme jíst celá rodina.
Místo, kde můžeš psát a diskutovat (15)
Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
23.3.2017
pomalu začínám
21.3.2017
Dobry typ
21.3.2017
zdravá strava - taky zkouším
21.3.2017
Snad tak jednou budeme jíst celá rodina.