vložila 23.2.2017

Chcete změnit jídelníček a nedaří se? 10 tipů, jak na to

Je pro vás těžké změnit způsob stravování? Přinášíme pár rad, jak to půjde snáz, uspokojíte své chutě a pochutnáte si. Jen tak totiž můžete změnit svůj styl dlouhodobě a posílit zdraví.

1. Nakupte jen zdravé potraviny, neskladujte doma žádné sladkosti, tučné výrobky, křupky, smažené brambůrky apod. Pokud to není po ruce, nehrozí, že podlehnete pokušení.

2. Zásobte se potravinami, které vydrží a z nichž můžete vždy připravit nějaké zdravé jídlo. Jen tak budete jíst bez problémů pravidelně. Mějte tedy doma např. rýži, bulgur, kuskus, quinou, luštěniny (čočku, fazole, hrách…), mraženou zeleninu (pokud není čerstvá, vždy máte kam sáhnout a lehká večeře v podobě rizota apod. je na světě). Upřednostňujte potraviny s vlákninou, zlepší vaše zažívání. 

Nezapomeňte na semínka, oříšky, vločky, jáhly, pohanku, sušené ovoce… z toho připravíte dobrou snídani i svačinu, něco na zub, když vás přepadne chuť i na sladké.

3. Světlé pečivo nahraďte celozrnným (ne obarveným, pozor na rozdíl), upřednostňujte žitný chléb před čistě pšeničným. Mouku mějte doma špaldovou, pohankovou, kukuřičnou, rýžovou, cizrnovou. Místo cukru slaďte medem, sirupem (agávovým, javorovým), stevií, fruktózou. Místo šlehačky používejte jogurt, tvaroh, kokosové mléko, majonézu nahraďte tofunézou, máslo např. kokosovým olejem…

4. Jezte pravidelně pětkrát denně, na svačinu stačí i kousek ovoce, smoothie, čerstvá zeleninová či ovocná šťáva. Udržujte svůj metabolismus v chodu. Nenechávejte tělo hladové, jinak si začne dělat zásoby na „horší časy“. Nejezte pozdě večer, nejlépe alespoň 2 hodiny před spaním.

5. Dodržujte pitný režim, pijte čistou vodu, kterou budete mít vždy po ruce. Ochutit ji můžete vymačkaným citronem, mátou, okurkou… Dobré jsou neslazené bylinkové čaje, zeleninové a ovocné šťávy.

6. S alkoholem opatrně, jsou to prázdné kalorie, které se ukládají. Pijte tedy jen příležitostně a vždy kombinujte i s vodou. Místo „výživného“ piva volte raději vinný střik.

7. Nepouštějte se do přísných diet, které budete špatně zvládat a snášet. Buďte hlavně v pohodě, jezte pravidelně po menších porcích, vychutnejte si své jídlo ze zdravých surovin. Musí vám chutnat, jinak se tělo neuspokojí. Využívejte koření místo množství soli. Dopřejte si v týdnu i jeden „hříšný den“, pokud vám udělá dobře. Není nutné se zříkat všeho hned a navždy. Tím si vytvoříte jen zbytečný blok.  Stačí s mírou a budete spokojení ve všech směrech.

8. Nemusíte počítat kalorie, stačí odhadnout správný poměr živin, což není těžké se naučit. Pokud bude polovina porce zelenina, je to ideální.

9. Pokud jste na sladké, dopřejte si ovesné, rýžové, pohankové či jahlové kaše, müsli, nákypy, jahelník se sušeným ovocem, mrkvový koláč, tvarohový dezert, či raw dezerty. I kousek vysokoprocentní čokolády. Vaše chutě se tak dostatečně uspokojí a vy ani nehřešíte. Je to lepší než tučné máslové krémy s množstvím bílého cukru, který vám přivodí spíše únavu, zvedne hladinu cukru v krvi a vy budete mít brzy zase hlad (neodolatelnou chuť).

10. Nezapomínejte i na pohyb. Jakýkoliv. Pomůžete tak i dobrému trávení. Choďte pěšky, po schodech, jděte si zaplavat nebo na procházku do přírody. Vyjeďte si na kole, na běžkách, zaběhejte si, zaskákejte nebo tančete. Protáhněte ztuhlé svaly, dobrý je strečink, jóga, taiči. Posilujte svaly, každý, co mu vyhovuje.

Nenuťte se do sportu, který vás netěší. Musíte se cítit spokojeně. A věřte, jak rozpohybujete svou energii, vyplaví se vám endorfiny a budete se cítit skvěle. Zbavíte se stresu, zrelaxujete, budete šťastnější a spokojenější, bude se vám i lépe spát. Pak to půjde samo!

 

Chcete zlepšit své zdraví a postavu? V čem nejčastěji hřešíte?

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také
Místo, kde můžeš psát a diskutovat (22)
Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
19.6.2017
3.5.2017
Přesně, o jídle musí člověk trochu přemýšlet a necpat se prázdnýma kaloriema - ale bohužel miluju čokoládu a červené víno
30.4.2017
Vytisknu i když dost z toho dodržuji a váha to nechape
30.4.2017
Jestli mohu radit, zaměřte se na to, PROČ to určité jídlo jíte. Jestli máte hlad, nebo jen chuť. A nebo se nudíte, nebo jdete do ledničky/spíže ze zvyku,.. Pak lze snadno zredukovat, jestli i zdravé jablko na svačinu, kdy nemáte hlad, je potřeba sníst - často svačinami jen zatěžujeme naše trávení a do dalšího jídla nejsme příjemně (neříkám úplně) vyhladovělý. Pak je čas na tyto pravidla
29.4.2017
Bez sladkého také nevydržím, ale jinak se snažím dodržovat vše napsané.
30.4.2017
Je dobré začít sladkou snídaní. Ale ne s přidaným cukrem! Zkuste si udělat ovesnou (nebo jinou) kaši a osladit sušeným ovocem, kouskem nemléčné čokolády nebo banánem. Zkuste se vyvarovat sirupů, dost často mají vysoký GI (hlavně agáve) a proto nás pak honí mlsná Začněte kvalitní (vlákninovou) snídaní a uvidíte, že neřízené chutě na sladké pomalu zmizí. Ale jinak potřeba sladkého je naše přirozenost, vždyť naše první strava - mateřské mléko - je sladké
Místo, kde můžeš psát a diskutovat (22)
Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
19.6.2017
3.5.2017
Přesně, o jídle musí člověk trochu přemýšlet a necpat se prázdnýma kaloriema - ale bohužel miluju čokoládu a červené víno
30.4.2017
Vytisknu i když dost z toho dodržuji a váha to nechape
30.4.2017
Jestli mohu radit, zaměřte se na to, PROČ to určité jídlo jíte. Jestli máte hlad, nebo jen chuť. A nebo se nudíte, nebo jdete do ledničky/spíže ze zvyku,.. Pak lze snadno zredukovat, jestli i zdravé jablko na svačinu, kdy nemáte hlad, je potřeba sníst - často svačinami jen zatěžujeme naše trávení a do dalšího jídla nejsme příjemně (neříkám úplně) vyhladovělý. Pak je čas na tyto pravidla
29.4.2017
Bez sladkého také nevydržím, ale jinak se snažím dodržovat vše napsané.
30.4.2017
Je dobré začít sladkou snídaní. Ale ne s přidaným cukrem! Zkuste si udělat ovesnou (nebo jinou) kaši a osladit sušeným ovocem, kouskem nemléčné čokolády nebo banánem. Zkuste se vyvarovat sirupů, dost často mají vysoký GI (hlavně agáve) a proto nás pak honí mlsná Začněte kvalitní (vlákninovou) snídaní a uvidíte, že neřízené chutě na sladké pomalu zmizí. Ale jinak potřeba sladkého je naše přirozenost, vždyť naše první strava - mateřské mléko - je sladké