Testujeme, blogujeme a sdílíme recenze.
vložila 13.9.2017

Návyky budoucnosti pro štěstí v práci

Intuitivně většina z nás cítí, že ty nejdůležitější návyky získáváme za hranicemi tradičního vzdělávacího systému – v každodenním životě a v praxi. Zároveň víme, že spokojenost v práci, možnost seberealizace má obrovský vliv na životní spokojenost. V současné době je velká mezera mezi požadavky na přípravu profesionála pro praxi a současným vzdělávacím modelem, mezi vědeckým, technologickým, informačním pokrokem a vzděláním. Vedou se velké diskuze o podobě budoucího vzdělávacího systému, kterému možná budeme moci říkat „škola pro život". Na druhou stranu, odborné znalosti, systémový přístup k odborným informacím, schopnost odlišit zrní od plev, získání profesních návyků u jednotlivých lidí sice může probíhat na základě přirozeného zájmů o téma, ale většina z nás stejně potřebuje metodické vedení a systémový přístup. 

Dnes se po celém světě (nejen v České republice) vzdělávací systémy nachází pod velkým tlakem. Je jasné, že se výrazně mění jejich struktura, funkce, podoba, která v budoucnu bude odlišná od dnešní školy industriální epochy. Pro současné teenagery to znamená, že budou studovat zčásti „postaru", zároveň budou součástí transformace výuky „za pochodu" a vstoupí na pracovní trh, který bude očekávat úroveň připravenosti a návyků, které se na současných školách systémově nevyučují.

V čem se naše 21. století odlišuje od uplynulého 20.? Když nad tím přemýšlím, říkám si, že Mayský kalendář nelhal. Ke konci světa skutečně došlo, světa, který jsme doposud znali, který nám zajišťoval pocit stability a jistoty, o kterém jsme věděli, jak funguje, a doufali, že takto bude fungovat i do budoucna. 

Co se mění v současné době? Současná generace teenagerů vstoupí na dynamický pracovní trh s mezinárodní konkurencí, obory se jím budou proměňovat doslova pod rukama. Předpokládá se, že budou současně pracovat na více projektech, během života mohou vystřídat 10 až 15 pracovních míst, týmu, úkolů, firem. Aby dokázali žít a pracovat v tomto prostředí, musí být flexibilní a přizpůsobiví, zároveň mít velmi rozvinutou schopnost sebeřízení a mít jasné životní vize. Někteří odborníci říkají, že samotný pojem „profese" může vymizet z našeho slovníku. Stane se to proto, že důležitý bude nikoli soubor profesních návyků, ale schopnost tyto návyky reorganizovat, seskupit a doplnit pro konkrétní úkol nebo projekt. Vzdělávací systémy začnou klást důraz nejen na rozvoj profesních návyků, ale současně na rozvoj tzv. návyků a kompetencí pro 21. století, které můžeme pojmenovat jako „návyky pro řešení problémů v interakci."

V tomto článku Vás zvu společně se zamyslet nad návyky, kterým se říká návyky pro 21. století. Pokud máte dospívající děti, které si vybírají povolání, je důležité se nad tím zamyslet a pomoci jim v jejich rozvoji již dnes.

 

Srdečně zdraví,

Katěrina Málková

zakladatelka Smart Course | inovativní systémy volby povolání

 

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také
Místo, kde můžeš psát a diskutovat (1)
Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
13.9.2017
Místo, kde můžeš psát a diskutovat (1)
Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
13.9.2017